Slik kan du redde forholdet

Samlivseksperter i flere land har gått ut i mediene den siste tiden og advart mot økning av skilsmisser som følge av en langvarig sosial isolasjon. Men finnes det noe vi kan gjøre for å forhindre at det går så langt? Coronaguiden har spurt samlivsterapeut ved Sundvolden Hotel, Trine Huseby om råd.

Foto: Taylor Hernandez // Unsplash

«Et par trenger ideelt sett tre liv; et for ham, et for henne og et for de to sammen»
– Jacqueline Bisset

Samlivsekspert Trine Huseby

 

Et parforhold kan tidvis være utfordrende. Og det blir ikke nødvendigvis enklere når vi plutselig befinner oss i en global krise der vi blir oppfordret til sosial isolasjon av styresmaktene. Hvor godt rustet er vi for en langvarig sosial isolasjon?

­­ – Par som lever sammen har så ulike utgangspunkt. Et robust parforhold vil tåle større påkjenninger og over tid, enn et forhold som er skjørt i utgangspunktet, forklarer Trine Huseby. Kjennetegn på et robust parforhold kan f.eks. være relasjon basert på kjærlighet, intensjon om å bli gamle sammen, felles barn og en verdi om å holde familien samlet, og erfaring fra å ha stått sammen i krevende perioder.

 

– Å leve i unntakstilstand over tid påvirker frustrasjonstoleransen

Og det er her det kan være greit å kjenne litt på hvor ens egne grenser går, for vi kan forhåpentligvis slå fast at de fleste av oss har et ønske om å leve i fred og fordragelighet, selv om det stormer ute. Men hvor kan frustrasjonen fort oppstå?

– Uten det daglige avbrekket som de fleste får i barnehage, skole og jobb, mister man både sin egen «space» med input utenfra, og det kan kjennes som man får «litt for mye» av dem man har rundt seg 24/7, sier Huseby.

Og det er jo noe vi alle kan kjenne oss igjen i, til og med i den vanlige hverdagen før koronaen brøt ut. Som for eksempel når vi er inne i den tredje uken med familieferie, som jo er hyggelig, men som potensielt sliter på muligheten for litt alenetid.

Huseby kommer med nok et godt poeng; – Det er lett å glemme at man takler situasjoner ulikt, enten man blir tankefull og bekymret, eller engasjert og pratsom. Kanskje den ene blir passiv, mens den andre blir stresset – og så blir man kritisk til hverandre.

 

Her er samlivsekspertens førstehjelpstips

Time-out

  1. Avklar om dere kan bli enige om å bruke time-out der en diskusjon normalt ville eskalert til krangel
  2. Avklar om dere er enige i retningslinjene under
  3. Den første som registrerer at temperaturen stiger; at én eller begge blir emosjonell og usaklig, sier så nøytralt som mulig: «Nå er det nødvendig med en time-out.» Jeg presiserer betydningen av å ikke si «Nå trenger DU en time-out»
  4. Begge tar ansvar for å avslutte samtalen og gå hver til sitt
  5. Den som tok initiativ til time-out, tar opp temaet på best egnede tidspunkt innen 24 timer – dette er “time-in.” Jeg presiserer betydningen av at det ikke glipper her, i så fall er det tvilsomt om dere har funnet en kommunikasjonsteknikk som vil fungere for dere
  6. Begge er oppmerksomme på å forholde seg konstruktivt, for å gjennomføre samtalen på en god måte og unngå ny time-out

Ressurs: http://trinehuseby.no/time-out/

 

Å ramme inn en samtale

  1. Bli på forhånd enige om tidspunkt for samtalen; det vil si dag og klokkeslett. Ingen bør være for sliten, for trøtt, stresset eller sulten på det aktuelle tidspunktet
  2. Bli på forhånd enige om hvor lenge samtalen skal vare; for eksempel inntil 45 minutter. Hvor lenge som er passende for det enkelte par, avhenger av kommunikasjonsferdigheter og tidligere erfaringer
  3. Sørg på forhånd for å være utilgjengelige for barn, telefoner osv i det aktuelle tidsrommet
  4. Sett på alarm fem minutter før tiden er ute
  5. Bli på forhånd enige om ett avgrenset tema og hjelp hverandre på en vennlig måte til å holde dere til temaet, dersom det skulle skli ut
  6. Et overordnet mål med samtalen er at begge får gi uttrykk for sine synspunkter. Behersker man dette, kan neste mål være at man klarer å bli enige om en konklusjon før tiden er ute
  7. Innholdet i samtalen er ikke omtalt her. Det er klokt å starte med enkle temaer når man skal øve inn nye ferdigheter
  8. Bruk de siste fem minuttene til å avslutte som venner. Begge sitter stille og tenker ut en setning som man vet at den andre vil bli glad for å høre. Når begge har signalisert at man er klar, deler man setningen man har tenkt på
  9. Samtalen avsluttes

Ressurs: http://trinehuseby.no/a-ramme-inn-en-samtale/

 

Ellers ligger det mye forebygging i en daglig økt med egentid for begge parter, det kan være en joggetur, å få være alene på kjøkkenet mens man tilbereder middagen, eller en velværestund på badet.


Det finnes håp 

Usikkerhet er noe vi alle kan føle på, og kanskje spesielt hvis det er snakk om økonomisk utrygghet. Bare siden torsdag 12. mars har det i skrivende stund kommet over 223.200 søknader om dagpenger, og 206.000 av de gjelder dagpenger på bakgrunn av permitteringer.

– Når mange par vil komme gjennom dette sammen, kan det også handle om at risiko og bekymring virker samlende; at man føler seg tryggere og sterkere sammen. Noen par har nytte av inspirasjon og råd de finner på internett, noen henter støtte i sitt sosiale nettverk, og så har terskelen for å søke profesjonell hjelp blitt lavere. Alt dette kan bidra til å se ting i perspektiv og til å holde ut og holde fokus i en unntakstilstand som varer. Men de aller fleste par får kjørt seg nå, og noen forhold vil nok ikke overleve dette presset over tid, forteller Huseby.

 

For mer informasjon og inspirasjon, sjekk gjerne ut fagbloggen www.trinehuseby.no

CATEGORIES
TAGS